mercredi 19 mars 2014

Experience from fifteen years of Malagasy lychee export campaigns Michel Jahiel, Christophe Andreas and Eric Penot


  Fruits


Michel Jahiela1a2 c1, Christophe Andreasa1 and Eric Penota3

a1 Cent. Techn. Hortic. Tamatave (CTHT), Tamatave, Madagascar. ctht@moov.mg
a2 CIRAD, Persyst, UPR Hortsys, TA B-103 / PS4, Blvd. de la Lironde, 34398 Montpellier Cedex 05, France
a3 CIRAD, ES, UMR Innovation, Ampandrianomby, BP 853, 99 Antananarivo, Madagascar
Abstract
Lychee on the European markets. With approximately 2.8 Mt of annual global production, lychee constitutes a minor fruit in terms of production. The world production is mainly located in the northern hemisphere (95%). However, most of the quantity exported to the EU comes from the southern hemisphere. In this context, with its 100,000 t of annual production, Madagascar is ranked fourth in the producing world and first in the southern hemisphere producing countries. This rank is due to the fact that supplies in the EU are seasonal and mainly concentrated during the end of the year holiday season. This market can only be supplied in quantity by the Malagasy lychee because of its earlier date of harvest in the Indian Ocean. The lychee industry in Madagascar. Lychee cultivation in Madagascar dates from the early twentieth century. It is primarily grown in wet tropical lowlands of the island with some production in areas with a subtropical climate with dry and cool winters. The stand is not structured into orchards. Therefore, the volumes currently exported are based on a stand established by a multitude of small producers. The characteristics of Malagasy lychee export and the consequences of the production context on export are analyzed. Changes in European legislation on lychee importation. The regulatory changes since 1987 and the commercial developments since 1994 are reviewed by analyzing the resulting effects on the Malagasy lychee exports. Learning experience from fifteen years of Malagasy lychee export campaigns. Data on Malagasy lychee export campaigns from 1996 to 2012 and the history of the changes in volumes exported allow a close analysis of the factors affecting the Malagasy lychee industry. Success factors of the Malagasy lychee exports. These factors are related to securing market position and to the components of a marketing campaign (supply date to the European market, exported volumes and competition from produce from other countries). Conclusions. Lychees from Madagascar, although marketed for a very brief period, currently occupy the first rank on the European markets and have managed, through the development of transport logistics using very large-capacity cargoes, to eliminate all competition. However, this sector is mainly structured downstream and its production, which comprises a network of 30,000 small producers, has been neglected. This lack of intervention (boosting of production, improving crop management, etc.) upstream of the chain does not support sustaining the industry in the medium term.
Résumé
Le litchi sur les marchés européens. Avec une production annuelle mondiale de 2,8 Mt, le litchi est classé comme un fruit mineur. La production mondiale se situe principalement dans l’hémisphère nord (95 %). Cependant, la plupart des quantités exportées vers l’UE provient de l’hémisphère sud. Dans ce contexte, avec ses 100.000 t de production annuelle, Madagascar est classé quatrième producteur mondial et premier producteur dans l’hémisphère sud. Ce rang est dû au fait que les approvisionnements en litchis de l’UE sont saisonniers et principalement concentrés au moment des fêtes de fin d’année. Ce marché ne peut être fourni en quantité que par les litchis malgaches en raison de la date de sa récolte dans l’Océan Indien. La production du litchi à Madagascar. La culture de litchi à Madagascar remonte au début du xxe siècle. Il est principalement cultivé dans les basses terres tropicales humides de l’île avec une certaine production dans les zones de climat subtropical à hiver sec et frais. Les zones de production ne sont pas structurées en vergers. Par conséquent, les volumes actuellement exportés sont basés sur une production alimentée par une multitude de petits producteurs. Les caractéristiques de l’exportation du litchi malgache et les conséquences du contexte de production sur son exportation sont analysées. Changements de la législation européenne concernant l'importation de litchi. Les modifications réglementaires de l’UE depuis 1987 et les développements commerciaux depuis 1994 sont présentés en analysant leurs effets sur l’exportation du litchi malgache. Enseignement de quinze années de campagnes d'exportation du litchi malgache. Les données sur les campagnes d’exportation malgaches du litchi de 1996 à 2012 et l’évolution des volumes exportés pendant ces années permettent une analyse approfondie des facteurs affectant la filière du litchi malgache. Facteurs de réussite de l'exportation du litchi malgache. Ces facteurs sont en relation avec la sécurisation du marché et les caractéristiques d’une campagne de vente (date de l’offre sur le marché européen, volumes exportés et concurrence des produits provenant d’autres pays). Conclusions. Les litchis de Madagascar, bien que commercialisés pendant une période très brève, occupent actuellement le premier rang sur les marchés européens ; grâce au développement d’une logistique de transport utilisant des cargos de très grande capacité, ils ont réussi à éliminer toute concurrence. Cependant, ce secteur est structuré principalement en aval et les conditions de sa production, qui dépend d’un réseau de 30.000 petits producteurs, ont été négligées. Ce manque d’intervention (renforcement de la production, amélioration de la gestion des cultures, etc.) en amont de la chaîne n’aide pas à soutenir la filière à moyen terme.

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